Wednesday, September 2, 2009

Debatt om unge mødre


I morgen settes det igang en diskusjon inne på http://www.kreativmamma.no/. Flere politikere skal være med på debatten om unge mødre/gravide får det støtteapparatet de trenger når de enten velger abort eller gjennomfører svangerskapet, og i ettertid av begge valgene.




Jeg synes dette er et så viktig tema, det rører meg og har fått meg til å tenke på en annen måte enn før.
Jeg synes ikke jeg selv kan betegnes som ung mor, da jeg fikk lillegutt når jeg var 25 år. Selv om en helsesøster betegnet meg som akkurat det under en episode noen dager etter fødselen. Det gjorde meg ikke akkurat mindre usikker... Det å bli gravid og føde et lite barn setter i sving så mange følelser, man er så sårbar og vil kun det beste. Ubetenksomheter fra andre kan gjøre store forskjeller for nybakte mødre!
Jeg tror også dette kan sette et annet lys på både morsrollen som en flott ressurs og å bidra til at samfunnet skal bry seg om, på en annen måte en før.

Jeg var 24 år da jeg startet egen bedrift, tross fordom om at jeg var i en fruktbar alder. Det lønnet seg ikke hvis jeg ville ha barn! Dette fulgte meg og gjorde det hele litt vanskeligere. Jeg følte meg ganske alene om å ville både ha karriere og være mye hjemme med barnet mitt. Tidsklemme vil jeg ikke høre snakk om! Lenge trodde jeg at jeg måtte velge enten eller, og det resulterte i at det ble halvveis både med bedriften og husmor-tilværelsen. Det eneste jeg syntes jeg fiksa helt var å være mamma. Helt til jeg ble en trist mamma som ikke viste helt hvor jeg skulle gjøre av alle de andre ønskene mine. Så møtte jeg andre hjemmeværende mammaer! De bidro til at det var helt OK å ha barnet hjemme et år ekstra, helt ok at huset ikke var strøkent, og det nettverket bygget meg opp til å få rom til å finne ut hva jeg virkelig ønsket. Nettverket av kreative mammaer har utvidet seg, og den roen man føler når man får støtte og inspirasjon, er GULL verdt! Litt og litt påfyll gjør at man blir mer selvsikker, mer glad og da kan man få til det man vil!

Derfor blir jeg så engasjert når det dras i gang debatter om slike viktige temaer - for enten de er aktuelle for en selv eller ikke, så kan en dråpe av dette videreutvikle så mye mer i samfunnet!

Jeg heier fram et omsorgssystem som kan støtte og inspirere morsrollen!

"Ung" eller "gammel" mamma - man kaster ikke bort livet sitt med mindre man selv bidrar til det (ofte med god hjelp fra andre). Alt blir til hva man gjør det til - husk at det dreier seg om å gi en god grobunn til et nytt liv for en ny familie! Del av erfaringer og vis omsorg!

En glad mamma gjør barnet glad - noe å ta med seg når man både får barn selv og når man møter andre gravide, på 17 eller 40!

Følg debatten imorgen: http://kreativmamma.no/pg/blog/line/read/1354/forumdebatt-har-unge-mdre-tilgang-p-et-godt-nok-sttteapparat

1 comment:

Bente said...

Jeg studerer og leser bloggen din. Kjempefin. Min er en oppstartskladd enda:)hehe